Een CO₂-neutraal ziekenhuis

Lees Meer

De Drie werven van Proximus

Lees Meer

Anders gaan vliegen

Lees Meer
back to home
Een initiatief van Tijd Connect

De drie werven
van Proximus

Als de coronacrisis ons al iets heeft geleerd, dan is het wel dat digitale technologie nog een reusachtig groeipotentieel heeft. Telecomoperator Proximus speelt kort op de bal en lanceert nu een ambitieuze groeistrategie voor de komende jaren.

1. De 5G-revolutie

Lancering van het eerste 5G-netwerk in België

Alle nieuwe toestellen die vanaf deze zomer op de markt komen, zijn 5G-gebaseerd. Intussen kondigde Proximus enkele weken geleden ook al de lancering van 5G aan in verschillende Belgische steden en gemeenten. Daarvoor maakt de telecomoperator voorlopig nog gebruik van de bestaande spectrumbanden en antennes. ‘We beschikken nu over een concrete kalender voor de 5G-frequenties: binnenkort krijgen we een aantal tijdelijke frequenties toegewezen, begin volgend jaar zou de lijst met de definitieve frequenties volgen’, legt Proximus-CEO Guillaume Boutin uit. ‘Dat is een belangrijke doorbraak. We hebben voor het eerst uitzicht op een concreet traject richting 5G in België.’

'5G gaat niet alleen om meer of sneller. Het gaat ook en vooral om een nieuw digitaal ecosysteem, waardoor we anders kunnen leven en werken'

Guillaume Boutin

Het recht om (niet) geconnecteerd te zijn

Er leeft nog altijd een zeker verzet tegen de introductie van 5G. Af en toe is dat verzet eerder ideologisch van aard, dan weer lijken gezondheidsoverwegingen de doorslag te geven. Guillaume Boutin: ‘Sommige mensen verzetten zich tegen het idee dat we almaar meer bereikbaar moeten zijn, en tegen de steeds prominentere rol van technologie in onze samenleving. Ik respecteer dat. Maar ik zie het vooral als onze taak om nog beter uit te leggen waarom 5G levensbelangrijk is voor onze internationale concurrentiekracht. Het gaat niet alleen om altijd meer of altijd sneller. Het gaat ook en vooral om een nieuw digitaal ecosysteem, waardoor we anders kunnen leven en werken. De hele maatschappij zal daar de vruchten van plukken. Los daarvan moeten mensen het recht hebben om die permanente connectiviteit af te wijzen en voor een soort digitale detox te kiezen.’

Belgische stralingsnormen bij de strengste ter wereld

Binnenkort verschijnt een nieuw rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie dat hopelijk definitief de twijfels over de gezondheidsimpact van 5G de wereld uit helpt. Vergeet ook niet dat de Belgische stralingsnormen tot de strengste ter wereld horen, onderstreept Guillaume Boutin. ‘De Europese stralingsnorm voor de 5G-antennes ligt vandaag op 41,4 volt per meter. In België ligt die norm op amper 20 volt per meter. In Brussel ligt de norm nog een stuk lager, waardoor 5G daar nu zelfs onmogelijk is. België is dus al een van de voorzichtigste landen, en daar houden wij ons als operator ook aan.’

100 >

voor de volledige vernieuwing van de Proximus-IT, moet tegen 2025 uitdraaien op een vermindering van de IT-kosten met zowat 40 procent.

Guillaume Boutin

'Dankzij de versnelling van ons investeringstempo zullen binnen vijf jaar 2,4 miljoen woningen op glasvezel worden aangesloten'

Guillaume Boutin

2. Ultrasnelle glasvezel voor het hele land

Investeren in nieuwe infrastructuur

Tegen 2025 wil Proximus in ons land 800.000 bijkomende woningen aansluiten op het glasvezelnetwerk van de toekomst. Daarom gaat de telecomoperator de komende jaren zwaar investeren in de nieuwe infrastructuur die dat netwerk voor ultrasnel internet mogelijk moet maken. CEO-Proximus Guillaume Boutin: ‘Oorspronkelijk hadden we die doelstelling pas tegen 2030 naar voren geschoven. Maar dankzij die versnelling in ons investeringsritme kunnen er binnen vijf jaar al 2,4 miljoen woningen op glasvezel aangesloten zijn. Dat is een kolossale inspanning, en dit project wordt dan ook ons paradepaardje voor de komende jaren. We knopen hiermee opnieuw aan met het basis-DNA van Proximus: een verbindingsinfrastructuur voor het hele land uitbouwen.’ ‘Tegelijk wordt deze infrastructuur ook opengesteld voor andere operatoren.’

Legacy free en digital native tegen 2025

Uiterst wendbaar en volledig digitaal: om voluit te kunnen opereren als een digital-nativebedrijf wil Proximus tegen 2025 alle oude IT-technologie vervangen. Binnen vijf jaar wil het bedrijf uitsluitend nog digitale ervaringen en diensten aanbieden die van eenzelfde niveau zijn als wat spelers als Netflix of Amazon vandaag al tot de norm verheven hebben. ‘Daarom moeten we nu zwaar inzetten op een allesomvattende transformatie’, benadrukt Guillaume Boutin. ‘We trekken 100 miljoen euro uit voor de volledige vernieuwing van onze IT. Maar tegelijk voorzien we tegen 2025 ook een vermindering van onze IT-kosten met zowat 40 procent. Dat is behoorlijk ambitieus, maar het is ook absoluut noodzakelijk: zonder die inspanning weet ik niet of dit bedrijf nog wel een toekomst zou hebben.’

3. Een nieuw digitaal ecosysteem

MyProximus: een echte digitale assistent

Gedeelde boodschappenlijstjes voor het hele gezin, een digitale gezinsagenda, toegang tot bankdiensten of een afsprakendienst voor je huisarts: voor heel wat dagelijkse noden bestaan er vandaag al apps en digitale platformen. De komende jaren zullen er nog heel wat nieuwe toepassingen ontwikkeld worden. ‘Eigenlijk willen we met MyProximus een heel brede waaier essentiële diensten voor de doorsneeconsument samenbrengen in één uniek en zeer toegankelijk platform’, zegt CEO Guillaume Boutin. En dat ook in nauwe samenwerking met andere partners, bijvoorbeeld grote supermarktketens. Daarvoor zullen we dus ook meer lokale koplopers nodig hebben: Belgische bedrijven die op basis van open-sourcetechnologie nieuwe diensten en apps kunnen ontwikkelen.’

Kerncijfers Proximus Groep 2019

Onderliggende omzet van de Groep

€ 5.686 mio

Onderliggende EBITDA van de Groep

€ 1.870 mio

Investeringen (excl. spectrum)

€ 1.027 mio

Vrije kasstroom (genormaliseerd)

€ 504 mio

Aantal werknemers

12.931

Klantenbestand

Vast internet

2.089.000

Marktaandeel 45,9%

Mobiele postpaid

4.111.000

Digitale TV

1.642.000

Marktaandeel 37,4%

Mobiele prepaid

717.000

Marktaandeel 38,7%

Klantenbestand

Vast internet

2.089.000

Marktaandeel 45,9%

Digitale TV

1.642.000

Marktaandeel 37,4%

Mobiele postpaid

4.111.000

Mobiele prepaid

717.000

Marktaandeel 38,7%